منو

تاریخچه ی کنسول های بازی سونی (پلی استیشن)

در این مقاله قصد داریم تاریخچه‌ کنسول بازی سونی محبوب این روزها یعنی پلی‌استیشن را بازگو کنیم. این کنسول بازی از زمان کودکی دهه هفتادی های ایران با آن ها بزرگ و بزرگتر شده و همبازی محبوبی برای گیمرهای این دوره بوده است.

پلی ‌استیشن ۱ (PlayStation 1)

در روز‌های پایانی سال ۱۹۹۴ و در تاریخ ۳ دسامبر (۱۲ آذر ۱۳۷۳) اولین کنسول بازی سونی یعنی پلی‌استیشن ۱ محبوب و دوست داشتنی معرفی شد.

این کنسول برای نسل پنجم کنسول های بازی معرفی شد و رقیبان آن، پاناسونیک با کنسول  ۳DO، آتاری با کنسول  Atari Jaguar، سگا با کنسول Sega Saturn  و نینتندو با کنسول Nintendo 64  بود ولی پلی‌استیشن محصولی انقلابی در این بازار بود و دنیای صنعت گیم را متحول کرد. این کنسول شروع کننده بازی‌های ویدئویی ۳ بعدی بود.

پلی‌استیشن ۱ ابتدا در طراحی و ابعادی بزرگی ساخته و عرضه شد. در تاریخ ۷ جولای سال ۲۰۰۰ شرکت سونی یک آپدیت خوب در طراحی و گرافیک پلی‌استیشن ۱ موفق خود انجام داد و کنسول آپدیت شده‌ی خود را به اختصار  PSone نامید. که در ایران اکثرا این نسخه از کنسول سونی فروش داشت.

پلی ‌استیشن ۲ (PlayStation 2)

این کنسول که کنسول نسل ششم بود، برای اولین بار در تاریخ ۴ مارس ۲۰۰۰ معرفی شد. همکاری سونی با شرکت فیلیپس منجر به تولیدDVD  شد. این کنسول نیز از DVD  پشتیبانی میکرد و با آن می‌توانست فیلم های دی وی دی نیز تماشا کرد. پلی استیشن ۲  از کارت حافظه به منظور نگهداری فایل های ذخیره سازی بازی ها استفاده میکرد با این تفاوت که حجم آن از ۱۲۸ کیلوبایت به ۸ مگابایت افزایش پیدا کرده بود. همچنین معرفی دسته بازی DualShock 2  به همراه این کنسول انجام شده است.

یکی از مزیت های فوق العاده این کنسول در آن زمان قابلیت اجرای بازی‌های پلی استیشن ۱ بود. این کنسول دوس داشتنی در ۱۲ سال عمرش ۱۵۵ میلیون دستگاه فروخت و بیش از ۲۰۰۰ عنوان بازی داشت.

پلی‌استیشن ۲ نیز مانند نسخه اول در ابتدا با سایزی بزرگ عرضه شد. سپس ۴ سال بعد یعنی در ماه سپتامر سال ۲۰۰۴ نسخه‌ای جمع و جور تر از پلی‌استیشن ۲ به نام PlayStation 2 Slimline معرفی شد. از تغییرات و بهبودهای این نسخه میتوان به کاهش سر و صدا و اضافه شدن درگاه شبکه (Ethernet) اشاره کرد.

پلی استیشن ۳ (PlayStation 3)

پلی‌استیشن ۳ در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۰۶ در ژاپن و سپس در بازار آمریکا عرضه شد. این کنسول قیمتی معادل با ۶۰۰ دلار داشت که نسبت به رقبایش یعنی Xbox 360 و Nintendo Wii  گران‌تر بود و دلیل این گرانی درایو  Blu-Ray بود. که رقبای آن از DVD  استفاده می‌کردند.

پلی‌استیشن ۳ دارای پورت HDMI  با خروجی تصویر ۱۰۸۰p بود و دارای WiFi برای اتصال به اینترنت بود که رقیب قدر اون یعنی  Xbox 360 ، وای فای نداشت. DualShock 3  اولین نمونه از کنترلر های بدون سیم این سونی که همراه با PS3  معرفی شد و از فناوری motion-sensing نیز بهرمند بود.

در سپتامبر ۲۰۰۹ سونی مانند نسل‌های قبل، نسخه‌ای جمع و جورتر با طراحی جدیدتری را وارد بازار کرد. این نسخه از کنسول پلی‌استیشن ۳ که PlayStation 3 Slim نام داشت و ۳ برابر کوچکتر و سبک تر از نمونه Fat  این کنسول بود، همچنین به علت تکنولوژی ۴۵ نانومتری پردازش گر Cell  به نیروی کمتر احتیاج داشت و در کنار آن درجه حرارت و صدای کمتری تولید میکرد. از دیگر تغییرات ایجاد شده میتوان به تغییر فونت لوگویPS3  اشاره کرد.

پلی استیشن ۴ (PlayStation 4) 

کنسول پلی‌استیشن ۴ در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ به بازار آمریکای شمالی عرضه شد. این کنسول در روز اول فروش، فروشی معادل ۱ میلیون دستگاه را تجربه کرد و رکورد بیشترین فروش در ۲۴ ساعت را به نام خود ثبت کرد.

در پلی‌استیشن ۴ از پردازنده‌ای ساخته‌ی شرکت AMD  با معماری X84 و ۸ هسته با کلاک ۱.۶ گیگاهرتز استفاده شده بود و رم این دستگاه با حافظه ۸ گیگابایت از نوع GDDR5  بود که به صورت اشتراکی با کارت گرافیک از این حافظه استفاده می‌شد.

پلی‌استیشن ۴ قابلیت ضبط و به اشتراک گذاری ویدئوهای مربوط به گیم پلی را داشت. کنترلرهای DualShock  نسخه ۴ با طراحی جدید جهت ارگونومی بهتر برای این کنسول معرفی شد. از رقبای این نسل از پلی‌استیشن می‌توان به Xbox One و Nintendo Switch  اشاره کرد.

پلی‌استیشن ۴ نیز مانند اجداد خودش باز هم بعد از مدتی کوچک و جمع و جورتر شد که PlayStation 4 Slim نام گرفت و شامل ارتقای سخت افزاری‌ای در بخش USB،  WiFi و  Bluetooth شد. علاوه بر این دستگاه مصرف انرژی بهینه‌تری نسبت به مدل اول داشت و دما و سر و صدای آن نیز کمتر بود. از معایب مدل Slim نسبت به مدل Fat می‌توان به حذف پورت صوتی  S/PDIFاشاره کرد.

پلی‌استیشن ۴ پرو در تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد و تفاوت اصلی نسخه پرو نسبت به نسخه slim  این کنسول، خروجی تصویر ۴K  نسبت به Full HD و تراشه گرافیکی Polaris  کمپانی AMD  در این کنسول استفاده شده و ۴٫۲  ترافلاپس دارد که تقریبا ۲  برابر از ۱٫۸۴  ترافلاپس موجود در PS4  بیشتر است.

پلی استیشن ۵ (PlayStation 5)

و اما جدیدترین کنسول شرکت سونی یعنی پلی‌استیشن ۵ ، در همین ماه‌های گذشته در ماه جون ۲۰۲۰ معرفی شد و طراحی بسیار متفاوت و زیبای خود را به همگان نشان داد. در این نسل هم خود کنسول و هم کنترلر آن طراحی بسیار جدیدی را دارا هستند. نام کنترلر این نسل از کنسول‌های سونی نیز تغییر کرده و از DualShock  بهDualSense  تغییرکرده است. ساخت خود کنسول نسبت به اجداد خود بزرگتر است.

پلی‌استیشن ۵ در دو نسخه دارای دیسک درایو و بدون دیسک درایو یا مدل دیجیتالی معرفی شد.